Memuatkan ...

iklan (RM30 sebulan) - dibuka untuk satu lagi tapak

Tempoh 18nov2013 - 18Dec2013, Info : Tempoh 2Jun2013 - 2dec2013, Info : Hubungi Dira 016 549 2627 Tempoh iklan 2may2013 - 2oct2013

Selasa, 23 Jun 2009

Menjejak Ikan Tengas didalam Hutan Dara Gopeng dengan Izin Tok batin dan Otai Kampung 21 Jun 2009

Salam istimewa buat semua kaki pancing dan Pembaca yang dihormati sekelian..( mcm tulis surat pulak..hehehe)

Plan ni memang dah lama,tapi biasa lah kan nak masuk tempat orang..kena minta izin dulu, karang tak pasai2 kena rebus dalam tempayan besar dek tok batin.Akhirnya permohonan dilulus kan,apa lagi..dengan angkatan KPAS,Orang Kampung dan Wakil Tok Batin akhir kami berangkat pada 21hb Jun 2009.

Yang Turut serta
laila
Meor ( Otai Lombong )
Aizad
Am
Aidil
Khairul
Gimie
Pak Su ( Otai Sungai dan wakil orang kampung)
Wakil tok batin
2 orang lagi wakil orang kampung

Tengas adalah satu spesis ikan yang tidak terdapat kebanyakkan tempat..kehebatan memanjat air terjun dan perbagai keistimewaan lagi selain daripada rasa ikan nya bila dimasak fuyooo..memang terangkat kalau kena masak nya...


Ketika menunggu ahli yang lain..masa tunggu kami hampir terkejut monyet apabila sebiji kereta berhenti dibelakang kami dengan pantas mengeluarkan senapang,ingat kan kami dah langgar kawasan tapi rupa2 nya "kelab menembak burung".menurut wakil orang kampung perkara mcm ni dah biasa..

dipintu masuk hutan dikelilingi oleh pokok herba hasil usaha orang kampung

Cabaran Pertama terpaksa ditempoh..



Ini lah motor wakil Tok Batin ..( tak Boleh komen lebih2 nanti kena rebus dalam tempayan )

Cabaran Ke dua...Meredah Hutan yang tak pernah ditempuh lagi kecuali Geng Tok Batin ( orang Asli )..Pacat jgn Cerita lah...




Mencari Lubuk Tengas

lubuk dah Dijumpai setelah meredah lebih kurang 5km kedalam Hutan Dara gopeng

Ini lah Lubuk nya..Dalam nya setelah disukat oleh Otai lebig Kurang 10 kaki ditambah kat bawah air berpusing..memang betul2 Otai yang boleh..disini lah Otai Lombong hampir sangkut di bawah air yang berpusing...





Rama2 ni kalau kt ipoh memang tak jumpa punya..kami jumpa beratus-ratus rama2 mcm ni didalam..

Ini pejalanan ke lubuk ke 2 atas panduan jalan Otai Kampung,air dekat sini memang Class A,Bersih dengan sejuk nya..jernih dan tidak tercemar...memang 100 markah ..tapi nak riadah kalau bawa family kena faham2 le..dalam hutan kata kan ..bak kata orang Astro "Macam2 ada".

Terpaksa jalan atas batu kerana jalan didarat hutan terlalu tebal hingga sukar untuk lalu.




Otai baju dah Hilang...

Korang jangan silap..yang pegang tongkat tu bukan tok batin..hehaha


Kasut seperti ini direkemen kan untuk perjalanan seperti ini kerana tidak lincin dan cengkaman memang kuat ditambah lagi dengan kelembutan bila dipakai..


Pancang mancing adalah pertanda berakhir nya kawasan yang diizin kan tok batin...

Lubuk ke 2...pejalanan kami hanya setakad disini..kalau diterus kan lagi ...area tok batin.kawasan tersebut memang lagi best ditambah lagi dengan air terjun setinggi 30 kaki...bayang kan..disitu jugak di cerita kan seorang tentera telah terkorban kerana terjatuh..

aktiviti menyiang ikan..







Otai Kampung...
Ini lah hasil kami.jadi lah buat lauk.sorry kali ni kami tak memancing tapi kami menjaring dan menyauk sambil menyelam...pancing coming soon bila 2nd trip..disini gambar wakil tok batin ada tapi tak boleh kenal kan( kena cari sendiri ) ..maklum wakil tok batin ni tak nak glamour katakan..
Taniah dan Syabas ahli KPAS semua kerana tiada yang kecundang dalam XPDC ini..

9 ulasan:

  1. assalammualaikum...
    best nyerr kat sg dare ker?
    kite pun pernah gi gak

    BalasPadam
  2. ppPPPerghh....best giler...
    Asskum...n juga kpd pembaca2 skalian..
    gua dulu antara hunter2 tengas gak..dulu..5-6 thn lps..tp xpnhla menjala...cume mancing je...
    korng diatas confirm ske mancing tengas kn??xde la nak menunggu bjam2..paling lama 5minit pasti joran akan dsentap...(tu yg rindu tu..huhu..)

    so,nak tanye skit r...selalunye korang gune umpan ape?ade ade umpan 'POWER' tak?

    blh share?

    BalasPadam
  3. Tanpa NamaMei 14, 2012

    aku mancing tengas atas meja guna umpan kertas

    BalasPadam
  4. Tanpa NamaMei 27, 2012

    Tension ar..korang main jaring2 ni..

    BalasPadam
  5. Tanpa NamaMei 27, 2012

    gua nak karan la tengas ne.

    BalasPadam
  6. masak apa yang sedap ikan tengas nie?!!!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...