Memuatkan ...

iklan (RM30 sebulan) - dibuka untuk satu lagi tapak

Tempoh 18nov2013 - 18Dec2013, Info : Tempoh 2Jun2013 - 2dec2013, Info : Hubungi Dira 016 549 2627 Tempoh iklan 2may2013 - 2oct2013

Khamis, 21 Jun 2012

Ikan Baung bakar dapat dibawah akar kayu..

Burn atau bakar..bakar atau burn..kedua-duanya sama..dua2 boleh terbakar..hahaha...dengan hasil beliau ikan baung dibawah akar kayu air sungai bukit di Gopeng...nak tahu cerita?


Dah lama Burn atau Bakar menyepi dalam arena pancing KPAS..(kenali bakar di Facebook). KPAS pun memulakan jejak mencari burn..cari punya cari..akhirnya jumpa jugak burn dengan bantuan kawan2...susah betul sejak 2 menjak sahabat kpas ni..bila dah jumpa, bermulalah buah bicara.. jeng2X

Rupa2 nya bakar masih aktif dengan pancing beliau...cuma selalu solo dan kadang kala berdua dengan arif...OOOoooo..bergitu..ingat kan dah pencen memancing...hahaha,bagus berborak tiba2 bakar bertanya.."nak ikut tak pot yang tak disangka ada ikan besar banyak..." ditanya macam tu mestilah nak...setelah berbincang maka besok ialah tarikh yang sesuai...Sunday..yeee..

Dengan motor berkuasa 110cc Yamaha meor otai menjadi pilihan penulis untuk menumpang..dengan pecutan habis pusing, dengan tiupan angin yang bertiup..yang kadangkala meor otai dibelakang tersenyum memikirkan bagaimana pot yang banyak ikan seperti dimaksud kan burn, laila kpas pulak menampakkan gigi yang baru digosok pagi tadi..tiba2 POMMMMmmmm ...alamak meor...Tayar pecah..jerit laila kpas membuat kan meor terkejut dari tersenyum dan kembali ke alam nyata..hahahahhaa... 

Gambar diatas motor meor otai pancit...aduhhh hari ahad pulak tu...ada ke kedai buka? betul2 pecah depan kedai tayar kereta di gopeng....
Diatas adalah satu2 nya kedai motor yang dibuka pada hari ahad ...gambar diatas motor meor otai menunggu giliran...hairan jugak...boleh dikatakan ada 6 biji motor yang mempunyai masalah yang sama iaitu PANCIT (ada apa2 ke)..

Diatas adalah jalan menuju ke pot yang bakar maksud kan...buat pengetahuan korang semua...diatas adalah kebun manggis arif...
Kita masih dikebun arif..memang luas kebun nya..kalau main aci menyorok conform petang baru jumpa..hehe
Disebalik kebun arif...ada sebatang sungai yang.......kecil  ...macam parit.....ehh ..betul ke bakar ni....macam tak percaya aje...nak kena bakar ni...tak pe kita tengok dulu..anak panah menunjukkan lokasi yang dituju..
Menurut kata bakar ...kita kena diam ..dan perlu sembunyi kan diri sikit..kerana ikan disini sensitif dengan kehadiran orang...(korang yang baca cerita ini tak perlu lah diam dan sembunyikan diri, kerana yang perlu diam dan sembunyikan diri adalah kami yang kat sana..hahaahaaa...jangan mare ye..).

Setelah gambar diatas diambil..selang beberapa minit..wajah meor otai bukan seperti diatas...tapi ternganga kerana memang betul lah ada ikan saiz betis dan peha...besarrr tu...laila kpas pun sama ternganga..burn jangan cakaplah..sampai ketelinga senyum nya..hahaha..baru percaya...aku dah cakap.. kata beliau dengan bangga..
SSSSsss..dibawah ranting dan pokok tumbang ..ada ikan besarrrr..(bisik bakar atau burn, alehhh mcm lah ikan tu dengar sampai kena bisik..hahhaha)
Ok..nak cerita sikit..ikan ni macam bertamadun sikit..kenapa...anak panah diatas menunjukkan arah ikan masuk dan keluar...tentu korang tak percaya kan..dah agak dah ..kalau tak percaya korang tanya sendiri meor otai atau burn....

Gambar diatas jugak menunjukkan ada gua dibawah akar kayu..dipercayai gua tu besar jugak lah..lupa nak bagitau..kedalaman air sungai diatas adalah takad lutut kami saja...jadi tak perlu risau untuk lemas bagi yang tak pandai berenang..kesimpulan betul kata bakar...pot yang tak disangka ada ikan besar banyak.
SSssss..tengok gambar diatas pasti korang tau apa ayat nya...serupa macam diatas... SSSSsss..dibawah ranting dan pokok tumbang ..ada ikan besarrrr..sapa lagi kalau bakar atau burn yang cakap..haha
Otai terpaksa berdiri dari jauh kerana bakar marah duduk dekat tepi sungai, takut ikan nampak...haha..gambar diatas menunjukkan jugak bakar tengah setting pancing beliau...

Nahhhh...ni dia..kata bakar ..tak sampai 15 min pancing burn disentap oleh baung....hait ,,kat sini pun ada baung???...jangan terkejut...masak tempoyak teman malam ni..kata burn..
Pancing meor otai pulak disentap tiba2...tapiiii....kejap aje......aduhhh meor kecewa.....
Di atas adalah gambar ikan tengas meor otai dapat...tengok tengas pun ada kat sini...
Meor bercadang untuk bela ikan tengas yang beliau dapat...

Pendek cerita...kami terlepas ikan entah berapa kali ....kerana ikan kat situ memang besar..angaran 1kg keatas berat nya....masalah nya..bila dapat ikan ..ia akan tarik masuk kedalam gua dan akhir nya mata pancing akan tersangkut didalam dan terpaksa diputus kan ..aduhhh kecewa...

Dipercayai ikan disitu kebanyakkan ikan ara, Tengas, Baung.....

Hasil pancing:
meor - 2 ekor ikan tengas (saiz 3-4 jari)
Bakar atau burn - 1 ekor baung
 laila kpas - 0

umpan yan kami gunakan adalah :
Cacing
perut ayam
dedak nescafee meor otai...

 Kami semua pulang dengan kecewa kerana tewas dengan beberapa ekor ikan disana...tetapi ..kami berjanji akan kembali tapi bukan dengan pancing ..tapi dengan jaring...hahahaa

Bravodiokebasta...

9 ulasan:

  1. asyiknya bisa melihat artikelnya

    BalasPadam
  2. Hi there.. TGIF na :) ehhehe

    BalasPadam
  3. Memancing menagih kesabaran tinggi.

    Apa yg kakak hairan betul ke ikan nampak? Macam nak ketawa pulak kakak bila baca N3 ini kata kena jauh-jauh tak mahu ikan nampak hihi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kakzakie

      Terima kasih kerana sudi singgah kpas..

      Ehh betul...pada mulanya tak percaya jugak, akhir nya setelah berada disana dan dibuktikan oleh burn..baru kami percaya..bila kami menyorok ikan yang besar2 keluar....hahaha..

      Padam
  4. aiZadkpasJun 23, 2012

    biasa N3 kami diselitkan sedikit bahasa-bahasa hiburan, jika fakta semata-mata pasti kalian bosan ha..ha..ha..

    BalasPadam
  5. janganlah sampai pakai jaring.. pupus ikan tu broo.. jimat cermat amalan baik mihahaha

    http:/ww2.tengok.tv

    BalasPadam
  6. teman nk bertanye ni..bole teman twu kt mane lbuk comel ni...dok ipoh xtaw port mancing...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...