iklan (RM30 sebulan) - dibuka untuk satu lagi tapak

Tempoh 18nov2013 - 18Dec2013, Info : Tempoh iklan 2may2013 - 2oct2013

Sabtu, 19 Mei 2012

Kelas Ikatan Mata Kail


Tali pancing adalah penghubung utama antara kita (pemancing) dengan ikan. Ia umpama talian hayat. Jika putus pertengahan jalan ketika bertarung kesudahannya pemancing akan kehilangan hasil dan rasa menyesal tanpa kesudahan. Seorang pemancing perlu memahirkan diri untuk membuat ikatan yang kemas dan kuat supaya tidak akan menjadi satu penyebab mendatangkan kegagalan.





Perlu diketahui simpulan dan ikatan adalah titik paling lemah pada tali pancing. Ada berpendapat ikatan mengurangkan sehingga 50% kekuatan sebenar tali. Bayangkan ini hanya ikatan belum termasuk ikatan yang terluka, calar, genting dan sebagainya. Kekuatan tali turun mendadak dan terlalu mudah putus ketika bertarung.Akhirnya, ucapan yang biasa didengar daripada mulut pemancing: “Huh! Besar betul ikan tu! Sampai tali 100 paun pun boleh putus dengan sekali tarik. Tentu puluh kilogram punya ikan.” Hakikat sebenarnya kalau ikan sekilogram memang mampu memutuskan tali 100 paun kalau ikatan tidak kemas atau longgar.
.
Ramai pemancing, tidak kira mereka baru atau lama tidak begitu mahir dan mengambil mudah mengikat tali pancing. Ikatan yang dibuat tidak kuat menyebabkan tali putus semasa berlawan dengan ikan. Lebih lagi jenis ikan yang kuat melawan dan membuat kejutan secara tiba-tiba di luar jangkaan kita.Tidak kira apa juga teknik ikatan anda gunakan untuk mengikat pancing, yang penting ialah kemahiran dan ketelitian ketika mengikat dan sebaik-baiknya bermula dari rumah.

Di rumah, kita ada masa dan boleh membuat ujian ikatan terhadap ikatan yang dilakukan tanpa tergesa-gesa. Ambil masa meneliti setiap ikatan yang di buat.Kemahiran ini perlu dikuasai dengan baik, sama pentingnya dengan pengetahuan mengenai pancing dan lain-lain.

Punca kegagalan ikatan antaranya, longgar atau ikatan tergelincir; tiada kemasan akhir selepas ikatan; tidak diuji; calar atau luka ketika mengikat; ikatan sambil lewa; kejutan terlampau; tangsi terlalu lama; dan komposisi bahan juga menjadikan tali berkenaan licin dan mudah tergelincir walaupun dalam simpulan.
.





sumber http://pancingngail.blogspot.com/2008/12/ikatan-pancing.html


3 ulasan:

  1. Assalamualaikum

    nampak macam senang ajer...kalau saya buat sendiri....belum tentu kuat ikatannya...he he

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam atuk,

      Kalau buat banyak2 kali kuat le ikatan tu atuk..hehe kalau baru2 biasa le..

      Padam
  2. ambe baru nak blajar mengail.. tuh seronok baca blog kpas nih..


    http://ww2.tengok.tv

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...